ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ (EQ)
Розпізнавати свої та чужі емоції, керувати ними – основа життєвого успіху, каже теорія емоційного інтелекту, яка ставить коефіцієнт EQ набагато вище традиційного IQ !!!
Емоційний інтелект – здатність усвідомлювати свої та чужі емоції, контролювати, регулювати і керувати ними, використовувати для ефективної взаємодії, успішного досягнення цілей та самореалізації.
Зазвичай в 6-7 років діти йдуть до школи і там їх вчать читати й писати. У сучасному суспільстві вважається, що логіка набагато важливіше, ніж уміння розбиратися в своїх емоціях. І коли дитина плаче, дорослі кажуть їй: «Заспокойся. Зберися і дай мені той результат, який я від тебе очікую». А цей результат, як правило, виражається у вигляді читання чи математики. Так ми блокуємо емоції. У нас утворюється чорна діра у вигляді не розпізнаних емоцій, і ми продовжуємо з нею жити, думаючи, що не можемо цим керувати. Якщо дитину з дитинства навчати розбиратися в своїх емоціях, то вона виросте більш щасливою особистістю. Знання і логіка не дають щастя. Щасливими нас роблять вміння жити в злагоді зі світом та з самим собою.
Дослідники встановили, що близько 80% успіху у соціальній та особистій сферах життя визначає саме рівень розвитку емоційного інтелекту, і лише 20% – всім відомий IQ – коефіцієнт інтелекту, що вимірює ступінь розумових здібностей людини.
Цей висновок вчених перевернув у середині 90-х років XX століття погляди на природу особистісного успіху та розвитку людських здібностей. Виявляється, що вдосконалення логічного мислення і кругозору дитини ще не є запорукою його майбутньої успішності в житті.
Іншими словами, «бути розумним» – зовсім не означає «бути успішним», важливо розбиратися в своїх і чужих емоціях і вміти контролювати їх.
Формула гармонійно розвиненої Особистості: IQ + EQ
Низький рівень емоційного інтелекту здатний призвести до психологічної проблеми – алекситиміі.
Алекситимія – це нездатність до вираження емоцій в усній формі, тобто словесно описати їх, що підвищує ризик виникнення психосоматичних захворювань у дітей та дорослих.
Таким чином, уміння розбиратися у власних почуттях і управляти ними є особистісним фактором, що зміцнює психологічне та соматичне здоров’я людини.
Дослідження Гарвардського університету:
- завдяки EQ людина здатна розуміти свої почуття і «чути» почуття інших людей, що дозволяє їй виходити на високий рівень спілкування.
- саме EQ завідує тими дорогоцінними якостями, які ми називаємо чуттям, інтуїцією, харизмою.
- Рівень творчої уяви безпосередньо залежить від рівня емоційного коефіцієнта!
Складові емоційного інтелекту:
- Емоційна обізнаність – це усвідомлення, розуміння та прийняття своїх емоцій. Розвивається шляхом постійного поповнення власного словника емоцій.
- Управління своїми емоціями – це емоційна відхідливість, емоційна гнучкість, контроль та ін. Управління емоціями, це аж ніяк не їх придушення. Управління емоціями – це вміння визначати свої емоції, соціально безпечно виразити їх і при необхідності змінювати їх на бажані, або ж міняти їх інтенсивність. Існують природні способи регуляції організму, до яких відносяться: тривалий сон, їжу, спілкування з природою і тваринами, масаж, рух, танці, музику та багато іншого.
- Самомотивація – управління своєю поведінкою за рахунок управління емоціями. Психологи вважають, що ми повинні дякувати долі за те, що в житті вона нас зіштовхує з незручними, неприємними, складними ситуаціями чи людьми. Взаємодіючи з ними, ми можемо розвивати в собі корисні психологічні якості. Якщо якась людина “випробовує наше терпіння”, то для нас це прекрасна можливість його розвинути; якщо людина протилежна нам у всьому і це постійно проявляється в нашій взаємодії з нею – ми можемо розвинути в собі здатність безумовного прийняття іншої людини; якщо інша людина занадто імпульсивна і постійно перериває нас – ми можемо використовувати ці ситуації для тренування своєї витримки, для цього необхідно зрозуміти, що важлива не сама ситуація, а наше ставлення до неї. Адже «прекрасне життя починається з прекрасних думок».
- Емпатія – це розуміння емоцій інших людей, вміння співпереживати поточному емоційному стану іншої людини, а також готовність надати підтримку. Це вміння зрозуміти стан людини по міміці, жестах, відтінкам мови, позі.
- Розпізнавання емоцій інших людей – вміння впливати на емоційний стан інших людей.
Людина з високим рівнем EQ не тільки розрізняє свої емоції, але і вміє правильно висловлювати їх, не тримає їх в собі, не закриває, але й не висловлює їх занадто бурхливо, агресивно, щоб не нашкодити оточуючим. З цим пов’язаний наступний момент в EQ – управління емоціями. Як тільки дитина навчиться виражати емоції і керувати ними, вона зможе будувати ефективні взаємини з оточуючими людьми. І це найвищий ступінь EQ- управління цією взаємодією. Людина стає ефективним менеджером, комунікатором, натхненником, організатором.
Таким чином, розвиток емоційного інтелекту – це реальна можливість вибудувати гармонійні відносини. А найголовніше – це ключ до розуміння себе, мотивів своїх емоцій і вчинків, а значить до підвищення своєї особистої ефективності!
Практичний психолог Олена Черевична
Залишити відповідь
Щоб відправити коментар вам необхідно авторизуватись.