Мнестична дислексія – одна з причин поганої успішності в школі

5 Вер 2016

Незважаючи на те, що більшості дітей молодшого шкільного віку подобається відвідувати навчальний заклад, іноді малюки категорично відмовляються ходити до школи. У дитини в такому випадку з’являється незрозуміле почуття страху і навіть паніки, тому вона намагається здаватися хворою і перебільшувати фізичні симптоми хвороби заради можливості залишитися вдома. З психологічної точки зору, дитина у віці від 5 до 10 років патологічно боїться ходити до школи через небажання розлучатися зі звичною домашньою атмосферою і близькими рідними.

Малюкам притаманна боязнь залишатися на самоті, страх за батьків, бажання ходити постійно за мамою і татом. Часто діти погано засинають увечері, їм сняться нічні жахи, виникає панічна боязнь бандитів, чудовиськ і звичайних тварин. Крім того, в сім’ї можуть виникати постійні сварки при спробі батьків відвести чадо до школи.

Основні труднощі у навчанні та методи їх корекції

Проблеми з навчанням дитини складно виявити в дошкільному віці, але вже в першому класі всі труднощі стають більш помітними. Точну причину більшості складнощів з процесом навчання дитини в школі неможливо встановити, але за результатами останнього дослідження стало відомо про наявність проблем і порушень церебрального характеру, або навіть затримки в розвитку окремих ділянок головного мозку у дітей з поганою успішністю.

Найчастіше у дітей діагностується придбана мнестична дислексія, як результат пошкодження головного мозку інфекціями (менінгіт або енцефаліт), черепно-мозкової травми, жорстокого поводження з дитиною, впливу токсичних речовин, наслідок передчасних пологів і хіміотерапії. 

Що таке мнестична дислексія?

З медичної точки зору, це специфічне виборче порушення процесу навчання читання та письма при збереженні загальної здібності до навчання. Виявляється дислексія в стійкій нездатності дитини опанувати словосполучення, читанням словами і, як наслідок, нерозумінням прочитаного. Діти, які страждають дислексією, при читанні спотворюють слова, «ковтаючи» цілі склади, змінюючи літери місцями, пропускаючи звуки або, навпаки, додаючи непотрібні.

Слід розуміти що дислексія не відноситься до порушень читання та письма, які з’являються внаслідок відсталості в розумовому розвитку, відхилень у розвитку органів слуху і зору — всі ці причини викликають зовсім інші захворювання. В основі ж дислексії лежать нейробіологічні причини: у дитини певні зони мозку функціонально менш активні, ніж це належить за нормою.

Мнестична дислексія в спрощеному варіанті визначення та корекції – це певні труднощі у навчанні дитини читання, які виникають у дітей з нормальним показником розумового розвитку. У таких дітей відсутні будь-які психічні або фізичні захворювання, які могли б пояснити проблеми з навчанням. Дитині-дислексику складно розрізняти букви, групи букв, читати слова, тому набагато складніше вчитися в школі, ніж іншим однокласникам.

Дане захворювання впливає практично на всі аспекти життя школяра, так як у нього виникають труднощі і в плані спілкування з оточуючими, що негативним чином позначається на поведінці. На уроці йому складно записувати в зошиті інформацію, тому він витрачає на це колосальну кількість сил. Зазвичай, якщо виключити слухові, зорові і неврологічні дефекти, то дислексія з’являється з кількох причин:

погана церебральна латералізація, яка впливає на розпізнавання правильного розташування літер і в кінцевому підсумку збиває школяра з думки;

труднощі зі сприйняттям;

дезорієнтація дитини в просторі та часі;

емоційні розлади;

психомоторні труднощі (баланс і координація).

Батькам важливо своєчасно звернути увагу на проблеми з навчанням дитини в школі і показати її фахівцям – психологу і психотерапевту. Вони проведуть всі необхідні обстеження і призначать індивідуальний курс лікування дефекту. Варто відзначити, що найлегше вдається його виправити в 1-2 класі школи, саме тому дорослим необхідно проявляти пильність з того моменту, як дитина стала вчитися читати.

Корекція дислексії

Лікування дислексії не є в звичному розумінні цього слова. Дислексія є нейробіологічною особливістю людини і можна лише допомогти дитині впоратися з труднощами, що виникають при дислексії, але не позбавити її від дислексії назавжди.

Корекція дислексії, що проводиться за методикою Рональда Д. Дейвіса — одна з найбільш поширених методик. Головна ідея методики Дейвіса полягає в тому, щоб надати друкованим словами образність, адже хворі дислексією не можуть сприймати двовимірні образи, до яких, власне, і відноситься друкований текст, зате добре мислять тривимірними образами.

Все, що має тривимірний образний вислів зрозуміло дислектикам. За допомогою спеціальних прийомів друковані слова переводяться в образний вислів і вже не стають проблемою для хворої на дислексію дитини.

Методика Дейвіса дозволяє проводити корекцію дислексії паралельно звичайному навчальному процесу в школі, а значить немає необхідності відривати дитину від занять в школі.

Дислексія — не вирок

Дислексію нерідко пов’язують з геніальністю і не дарма. На неї в юні роки страждало багато знаменитостей, серед яких Ганс Християн Андерсен, Леонардо Да Вінчі, Альберт Ейнштейн, а також відомі актори сучасності Том Круз, Кіану Рівз, Кіра Найтлі. Вони відчували багато труднощів через дислексію, але, навчившись враховувати свою особливість, зуміли досягти чималих успіхів.

Не слід сприймати дислексію як щось погане – можливо, це дар, який в майбутньому принесе вашій дитині славу і допоможе зберегти нестандартний підхід до багатьох речей у житті, варто лише трохи скоректувати його спосіб пізнання світу.

55f

Залишити відповідь